I-ar fi dat foc la un bal mascat! Elsa Schiaparelli, femeia care a scos-o din minți pe Coco Chanel
Publicat pe 04.10.2014 la 08:37 Actualizat pe 16.01.2015 la 21:57
Cea mai mare rivală a lui Coco Chanel? Elsa Schiaparelli, un designer talentat care semăna prea mult cu ea - creativă, independentă, puternică și hotărâtă să revoluționeze moda!
Cea mai mare rivală a lui Coco Chanel? Elsa Schiaparelli, un designer talentat care semăna prea mult cu ea - creativă, independentă, puternică și hotărâtă să revoluționeze moda!
Atât Coco cât și Elsa au avut o copilărie lipsită de iubire. Chanel mărturisise unui prieten că tocmai asta, nevoia de a fi iubită, „îmi explică întreaga viață. Succesul meu este o mostră de iubire și îmi place să cred că atunci când oamenii adoră ceea ce creez, mă adoră pe mine”. Elsa, în schimb, nu a fost privată de părinți, ci de afecțiunea lor. Într-o zi, i-a declarat bucătăresei lor că avea un secret special - era, de fapt, adoptată (o manieră de a se sustrage realității triste).
Niciuna nu a avut totul pe tavă. Ambele au trebuit să lupte pentru succes, dar mai ales pentru bani. Coco era decisă să-și învingă destinul: „Oamenii mândri doresc un singur lucru: libertate. Dar ca să fii liberă, trebuie să ai bani”. Pentru Elsa, era o necesitate - în 1922, Schiparelli nu avea bani, carieră, viitor, doar o fată foarte bolnavă. Dacă se întorcea acasă, o aștepta doar o căsătorie de conveniență. Trebuia să reziste.
Bărbații, iubirea? Nu au contat mai mult decât munca lor, creațiile lor. „Când am realizat că munca mea avea o viață, viața mea, o față, fața mea, o voce, a mea, și când mi-am dat seama că munca mea mă iubea, mă asculta, m-am dăruit ei complet, fără să mă mai gândesc la alte iubiri”, spunea Chanel. Elsa, în schimb, avea un soț ales de părinți - un rus urât care își petrecea tot timpul privind-o. Când un prieten i-a dat șansa să aibă grijă de orfani în schimbul unei sume infime, ea acceptă imediat, sperând să nu aibă nimic de a face cu el.
Primele creații contrariau apropiații. La Chanel, era vorba de o dizolvare a extravaganței timpurilor prin costumul de călărit pentru femei, paltonul de inspirație masculină și pălăriile de pai. „Era modei extravagante la care visasem, cu rochii purtate de eroine, nu mai însemna nimic”.
Schiparelli schimba moda din mers: aranja materialul răsucindu-l în jurul corpului și printre picioarele ei pentru un „efect zouave”, apoi folosea resturile de mătase ca să-și facă un turban. Așa mergea designerul italian la baluri. Mai târziu, urma să creeze primul precursor al pantalonilor șort și primele pulovere cu imprimeu trompe l'oeil, inspirate de suprarealiști.
Acest designer lucra în strânsă legătură cu Dali, șocându-și publicul cu rochia cu raci desenați pe ea, pălăria-pantof, rochiile care aduceau a schelet și a lacrimi.
Ah, faima... aici drumurile lor se despart. În timp ce Coco Chanel și-a mascat trecutul pentru a-și transforma viața într-o poveste glamour, Elsa Schiaparelli s-a detașat de succes: „Nu consider că femeile care au foarte mult succes sunt fericite”.