Jeans mania: Cum a devenit denimul un material esential in garderoba
Publicat pe 04.07.2013 la 12:46 Actualizat pe 04.07.2013 la 12:52
Denimul este incontestabil unul dintre cele mai populare materiale. De la camasi, salopete, fuste, pantaloni, jachete si chiar incaltari, denimul face legea in moda!
Se spune ca termenul "denim" a aparut pentru prima data in Franta secolului al XVI-lea, unde se folosea o tesatura denumita „serge de Nîmes”, adica „stofa din orasul Nîmes”. Aceasta era un amestec de matase si lana, compozitie care i-a determinat pe unii istorici sa se indoiasca de legatura tesaturii cu actualul denim care este doar din bumbac. Astfel, originea cuvantului denim este in continuare un subiect controversat, mai cu seama ca la acea vreme, in Franta se mai fabrica o tesatura cu desen diagonal numita nim.
Lui Levi Strauss i se atribuie inventarea primelor salopete din denim pentru muncitorii din Nevada, dar adevaratul „moment de glorie” al acestui material incepe dupa cel de-Al Doilea Razboi Mondial, cand James Dean, Marlon Brando si Elvis Presley promoveaza acest tip de material.
Dupa aparitia actorului James Dean in filmul „Rebel fara cauza”, imbracat in camasa si pantaloni din denim, toti adolescentii americani incep sa adopte acest stil de imbracaminte. Evident, apar si interdictiile: in teatre, restaurante si scoli, dar acestea ii determina pe americani sa isi doreasca si mai mult sa il poarte!
In perioada anilor ’70, denimul devine sinonim cu miscarea hippy, iar in tarile comuniste este considerat un simbol al „decadentei occidentale”. Azi, aproape toata lumea are in dulapul sau macar un item vestimentar din denim, iar casele de moda si brand-urile internationale creaza an de an obiecte vestimentare stylish din acest material.
Vans a realizat espadrile confortabile si ghete din denim (Vans Authentic Hi Washed Denim) din bumbac cu aspect prespalat si imprimeu cu stele care fac o puternica referire la “spiritul american”. Brand-ul italinesc Pinko, a mixat ingenios imprimeurile florale, grafismele si elementele military cu denimul in colectia de primavara-vara si a propus tinute "all-denim".
Kate Moss a dat un aer seducator colectiei de jeans Liu Jo, realizand un shooting intr-o masina de epoca decapotabila, in timp ce romanca Catrinel Menghia "a pus pe jar" imaginatia americanilor printr-o campanie super-sexy realizata in California pentru brand-ul True Religion.