Vânduți pe 6 dolari în praf de aur! Blugii Levi's, primii pantaloni confortabili
Publicat pe 08.04.2014 la 16:13 Actualizat pe 08.04.2014 la 17:12
Povestea bavarezului Levi Strauss, venit în San Francisco cu un balot de pânză groasă pentru corturi, nu mai este o noutate. Dar legenda clasicilor blugi 501, colaborarea cu Jacob Davis, un imigrant evreu, și banii primiți pentru prima pereche de blugi s-au pierdut în negura timpului
Povestea bavarezului Levi Strauss, venit în San Francisco cu un balot de pânză groasă pentru corturi, nu mai este o noutate. Dar legenda clasicilor blugi 501, colaborarea cu Jacob Davis, un imigrant evreu, și banii primiți pentru prima pereche de blugi s-au pierdut în negura timpului.
Se spune că prima pereche de blugi confecționată a fost personalizată pe nevoile unui miner folosind o bucată de sfoară. Acesta a fost atât de încântat de rezultat încât i-a oferit șase dolari - în praf de aur și recomandări apropiaților. Ușor, ușor, afacerea lui Strauss a prins.
Scepticii spun, însă, că totul a început în 1853 când Levi a venit din Bavaria la San Francisco pentru a deschide o nouă băcănie pentru afacerea fraților săi. În '71, croitorul Jacob Davis, un imigrant evreu, a fost cel care a inventat pantalonii de muncă, cu ajutorul lui Strauss. Aici, povestea se complică - se pare că Davis cumpăra deja material gros de la acesta, pe care unul dintre clienții săi îl folosea la peticitul pantalonilor. Aflând de utilitatea sa nebănuită, Davis s-a gândit să confecționeze pantaloni din denimul lui Levi și să le dea rezistență cu mai multe capse. Nu avea însă banii necesari pentru un patent, așa că i-a propus celuilalt o afacere. Doi ani mai târziu, cei doi primeau permisiunea statului de a comercializa primii pantaloni de muncă din denim, adică primii blugi albaștri.
Prin 1890, apare și clasicul Levis 501 cu un stil simplu și distinct, care urma să atragă milioane de tineri și adulți la nivel global. Denumirea specifică nu era o invenție a lui Davis sau Strauss, ci pur și simplu numărul dat primului pachet de astfel de blugi la depozitare.
Prin anii '20, blugii moderni au prins la public, un public format majoritar din cowboy și muncitori. În anii '50 și '80, devin apanajul subculturilor americane - rockeri, hippie, punkeri. De la o companie cu 15 vânzători, două fabrici și niciun magazin de desfacere în afara Mississippi-ului, Levi's a ajuns (în 30 de ani!) la o forță de vânzare de peste 22.000 oameni cu 50 de fabrici și birouri în 35 de țări.