STUDIU: Relația prea apropiată cu șeful e la fel de periculoasă ca cea de animozitate
Publicat pe 24.11.2016 la 22:16 Actualizat pe 24.11.2016 la 22:24
O relație nu tocmai bună cu șeful poate cauza o serie de angoase,
O relație nu tocmai bună cu șeful poate cauza o serie de angoase, însă o legătură strânsă cu acesta este și mai dăunătoare din punct de vedere profesional, susțin specialiștii. Acest lucru se întâmplă deoarece, în cazul unei relații apropiate, dezamăgirile inerente pot fi mai ușor percepute drept trădări și pot afecta performanța angajaților, informează BBC.
''În contextul unor schimbări, în situații solicitante din punct de vedere fizic și în cazul apariției unor dileme morale, a avea o relație apropiată cu o persoană superioară ierarhic poate accentua starea de presiune resimțită de angajat'', susține Jeremy Bernerth, profesor asociat de management la Universitatea San Diego din Statele Unite. Acest fenomen poate contribui la creșterea nivelului de stres, la înmulțirea perioadelor de absență de la muncă și, contrar așteptărilor, la o performanță scăzută.
Desigur, nu e nimic rău în a avea o relație apropiată cu șeful, cel puțin pe termen scurt, este de părere Konstantin Korotov, director al Școlii Europene de Management din Berlin. Însă, ''pe termen lung, astfel de situații pot duce la epuizare, cinism sau dezamăgire din partea angajatului'', susține acesta. Acest lucru se aplică în special în cazul în care relația apropiată îl pune pe angajat în poziția în care este forțat să facă un compromis etic sau de judecată din cauza faptului că șeful, care îi este prieten, se așteaptă să fie de partea sa, fapt ce le afectează relația de muncă.
Un lucru similar se întâmplă și în viața personală, în relațiile mai apropiate de prietenie cu o persoană din cadrul unui grup. ''Relațiile profesionale nu sunt diferite de alte relații'', spune Vincent Passarelli, psiholog clinician în New York, potrivit sursei citate. Acesta argumentează prin faptul că ''suntem tentați să redăm la muncă aceași dinamică pe care am trăit-o anterior în viața personală''. Cu alte cuvinte, ne ducem la muncă încărcați cu un bagaj de așteptări bazat pe experiențele trăite în adolescență și în viața adultă, menționează sursa citată.
''Teoretic, cu cât este mai distantă relația, cu atât (se poate crede că — n.r.) aceasta e mai dificilă. Însă, de fapt, cu cât suntem mai apropiați, cu atât suntem mai vulnerabili'', subliniază Passarelli. Din cauza acestei vulnerabilități, începem să interpretăm lucrurile în mod diferit. ''Dacă ai o relație mai apropiată de cineva, dezamăgirile sunt văzute mai ușor drept trădări. Începi să interpretezi neînțelegerile drept respingeri'', mai spune specialistul care susține că trecerea de la statutul de prieten la angajat este aproape imposibil într-o companie în care relațiile profesionale și amiciția merg mână în mână.