Smart shopping. Cum să-ți cheltuiești banii într-un mod deștept și responsabil
Publicat pe 05.06.2018 la 17:19 Actualizat pe 05.06.2018 la 17:27
Iată câteva recomandări ce te vor ajuta să devii rapid un client inteligent și responsabil.
Dacă te-ai decis să economisești bani și planul nu ți-a ieșit așa cum ai visat, există întotdeauna alternativa cheltuielilor deștepte sau smart shopping. Află cum poți să economisești în timp ce cheltuiești și cum să devii un client inteligent.
Smart shopper sau clientul inteligent, este o persoană dispusă să aloce timp și efort pentru a căuta informații legate de produsele pe care vrea să le cumpere, utilizând apoi aceste informații pentru a lua cea mai bună decizie.
În încercarea de a atrage cât mai mulți clienți, într-o piață suprasaturată de produse, vânzătorii din mediul offline și mai ales online, oferă discounturi, carduri de loialitate etc., avantaje pe care le poți folosi în beneficiul tău. Important e să știi cum să faci asta.
Iată câteva recomandări ce te vor ajuta să devii rapid un client inteligent și responsabil:
1. Folosește filtrul de selecție
Când faci cumpărături online găsește produsul pe care-l cauți, cu ajutorul filtrului de selecție al site-ului, în loc să încerci să ajungi la el din click în click. Astfel, eviți riscul de a vedea și alte produse atractive și de a face achiziții impulsive.
Același lucru e valabil și într-un magazin fizic. Înainte să ieși la cumpărături, fă-ți o listă cu ce ai nevoie și du-te direct la țintă. Șansele să umpli coșul de cumpărături cu lucruri de care nu ai neapărat nevoie vor fi mai mici.
2. Activează alerta de preț
Majoritatea site-urilor care vând produse online oferă posibilitatea setării unei alerte de preț: selectezi produsul pe care îl dorești, acesta este monitorizat pe o perioadă de aproximativ 30 de zile, iar în momentul în care prețul produsului scade poți fi anunțat pe mail sau pe Facebook.
3. Caută și profită de oferte și beneficii
Unele bănci au acum în oferta lor și carduri de credit prin care poți beneficia de diferite scheme de loialitate, fie că primești puncte bonus, discounturi sau cashback. Altfel spus, plătind cu cardul poți acumula puncte pe care le poți folosi apoi pentru alte cumpărături.
Acesta este și cazul cardului STAR, recent lansat de Banca Transilvania, prin care poți obține puncte de fiecare dată când plătești la comercianții parteneri. 1 punct înseamnă un leu, iar la prima utilizare a cardului STAR primești de la BT un bonus de 10 puncte.
Partea bună e că toate Punctele STAR BT acumulate din cumpărături pot fi folosite apoi pentru mai mult shopping, în aproximativ zece mii de magazine partenere cu banca.
4. Găsește cel mai bun preț
Dacă îți dorești un anumit produs, înainte să-l cumperi de la primul vânzător online care îți apare la un Google Search, verifică și site-urile de discounturi cum sunt cautareduceri.ro, kuponiada.ro etc. sau compară prețurile de la mai mulți retaileri online cu ajutorul unui instrument precum site-ul compari.ro.
Poți descărca și aplicația Compari, disponibilă pe Google Play și App Store, pentru a compara prețuri de pe telefon, chiar în timp ce faci shopping.
5. Citește recenziile
Decât să pierzi ore în șir încercând să decizi ce produs e mai bun și ce să cumperi, citește mai bine recenziile celor care au utilizat deja produsul dorit de tine.
Mai întâi, creează o listă scurtă de criterii pe care le dorești de la produsul tău, apoi scrie câteva cuvinte cheie pe filtrele de selecție din magazinele online și după ce găsești produsele care corespund, citește recenziile și comentariile utilizatorilor care au cumpărat produsul.
Majoritatea magazinelor online pun la dispoziție clienților posibilitatea de a scrie un review al produsului achiziționat și de a acorda o notă: Ratingul se dovedește foarte util în situațiile în care trebuie să iei rapid o decizie, precum cele din ziua de Black Friday.
6. Documentează-te
E firesc și chiar demonstrat statistic următorul fapt: cu cât știi mai multe lucruri despre un brand, ai mai multă încredere în el și, prin urmare, e posibil să-l alegi dintre alte branduri anonime atunci când îți faci cumpărăturile într-un magazin.
Același lucru este valabil nu doar pentru alimente și băuturi ci și pentru alte bunuri. Instinctiv alegem ce deja cunoaștem, însă nu uita să citești etichetele și să încerci produse noi - poți descoperi astfel că plăteai mai mult doar pentru marketing, nu și pentru calitate.
7. Analizează-ți comportamentul de consumator
Studiile arată că majoritatea consumatorilor pot fi împărțiți în două categorii: cumpărătorul hedonist și impulsiv, care achiziționează din plăcere și pentru care bunurile sunt mai valoroase ca banii și cumpărătorul rațional, care vede shoppingul ca pe un job, ca pe ceva ce trebuie să facă într-un mod cât mai eficient. Pentru acesta din urmă, banii au valoare mai mare decât bunurile.
Un cumpărător inteligent este și unul conștient, așa că află ce tip de cumpărător ești și găsește un echilibru în comportamentul tău de shopping, astfel încât să faci mai multe alegeri înțelepte.
Un consumator inteligent este un consumator responsabil, care caută cele mai eficiente soluții la problema consumului exagerat. Internetul ne pune acum la dispoziție toate informațiile necesare pentru a lua deciziile corecte și a păstra un echilibru între nevoile noastre reale și cheltuieli. Nu e nevoie decât de un minim de efort și deschidere.
Sursa foto: Shutterstock