(P) Este suficient să aveți doar două anvelope pentru vară?
Publicat pe 18.07.2025 la 10:07 Actualizat pe 18.07.2025 la 10:43
Din dorința de a economisi puțin cu cheltuielile mașinii, unii șoferi aleg să utilizeze două anvelope de vară și două de iarnă sau, în cel mai bun caz all-season pentru sezonul estival, deși această practică nu este o idee tocmai bună din punctul de vedere al siguranței rutiere.
Chiar dacă la prima vedere această soluție pare a fi una câștigătoare, deoarece se scad costurile a două pneuri, realitatea tehnică este cu totul diferită. Această abordare nu doar că afectează comportamentul rutier al vehiculului din cauza aderenței diferite între cele două punți, dar poate duce și la costuri mai mari de utilizare din cauza consumului majorat sau a uzurilor accentuate. Totodată, o astfel de alegere poate pune în pericol atât siguranța dumneavoastră cât și a celorlalți participanți la trafic.
Prima situație pe care o vom analiza este cea în care pe axa față (sau spate) sunt montate două anvelope de vară, iar pe cealaltă axă sunt anvelope all-season. De regulă, această combinație este preferată de șoferii care doresc să economisească, mizând pe faptul că anvelopele all-season oferă un compromis între performanțele de vară și cele de iarnă. Din punct de vedere legal, această combinație nu este interzisă în România, atâta vreme cât anvelopele au aceleași dimensiuni și indice de sarcină și viteză corespunzătoare. Totuși, din punct de vedere tehnic, lucrurile sunt mai complicate.
Anvelopele all-season sunt, prin construcție, un compromis. Pe timpul verii, atunci când temperaturile depășesc frecvent 30 de grade Celsius, cauciucul mai moale al acestora devine mai puțin stabil, crescând distanța de frânare și reducând aderența, mai ales în condiții de frânare de urgență sau în viraje strânse. Dacă acestea sunt montate pe puntea spate, iar cele de vară pe față, riscul de supravirare (adică pierderea aderenței spatelui) crește considerabil. Invers, dacă sunt montate pe față, anvelopele all-season pot afecta negativ comportamentul direcțional al mașinii și eficiența sistemului de frânare. Practic, vehiculul nu va mai reacționa uniform, iar diferențele de comportament între cele două tipuri de anvelope pot duce la manevre imprevizibile și periculoase, mai ales în condiții de carosabil ud sau în timpul frânărilor bruște. În plus, sistemele de siguranță precum ABS-ul sau ESP-ul pot interpreta greșit diferențele de aderență dintre punți și să reacționeze ineficient.
În a doua situație, când două anvelope de vară sunt combinate cu două anvelope de iarnă, riscurile devin și mai mari. Anvelopele de iarnă sunt fabricate dintr-un amestec de cauciuc special conceput pentru temperaturi scăzute, care la căldură devine mult prea moale. Acest lucru afectează semnificativ comportamentul mașinii, ducând la o uzură accelerată a anvelopelor de iarnă, dar și la o scădere drastică a performanței generale în ceea ce privește aderența și frânarea. În cazul în care acestea sunt montate pe puntea spate, veți avea tendința de a pierde aderența în viraje sau pe carosabil umed, deoarece anvelopele de vară vor „ține” mai bine, în timp ce cele de iarnă nu vor reuși să păstreze traiectoria. Dacă anvelopele de iarnă sunt montate pe față, se vor înmuia excesiv în timpul condusului, afectând direcția și frânarea și generând o senzație de instabilitate greu de corectat.
Pe lângă toate aceste riscuri tehnice, trebuie menționat și faptul că folosirea anvelopelor necorespunzătoare sezonului afectează și durata de viață a acestora. Anvelopele all-season sau de iarnă utilizate pe timp de vară se vor uza mult mai rapid, iar uzura nu va fi una uniformă. Aceasta poate conduce la vibrații în timpul mersului, la un confort redus la rulare și, în final, la necesitatea de a le înlocui mai devreme decât în mod normal. Așadar, ceea ce părea inițial o economie se poate transforma într-o cheltuială dublă pe termen mediu.
Un alt aspect esențial este cel legat de asigurarea și eventualele daune în caz de accident. Chiar dacă legislația nu interzice explicit utilizarea unor tipuri diferite de anvelope, în caz de accident, asiguratorul poate considera că vehiculul nu era echipat corespunzător sezonului și poate refuza despăgubirea, mai ales dacă expertiza tehnică relevă că tipul de anvelope a contribuit la producerea incidentului. În plus, în cazul în care sunteți tras pe dreapta de un echipaj de poliție, există riscul ca, în funcție de gravitatea neconformității, să primiți o amendă și să vi se rețină certificatul de înmatriculare până la remedierea problemei.
Prin urmare, utilizarea a doar două anvelope de vară în combinație cu două all-season sau două de iarnă nu reprezintă nici pe departe o soluție sigură, iar economia pe care sperați să o faceți s-ar putea să fie mai mică decât credeți, sau chiar să ajungeți la costuri mai mari. Totodată țineți cont că siguranța dumneavoastră și a celor dragi trebuie să fie întotdeauna prioritară. Anvelopele sunt singurul contact între vehicul și drum, iar un set complet, omogen și adaptat sezonului este esențial pentru o deplasare în condiții optime. Alegerea a patru anvelope corecte, adecvate sezonului este, fără îndoială, o investiție în siguranță.