Şase mocănițe cu care poți vedea cele mai frumoase peisaje din România
Publicat pe 06.05.2016 la 18:56 Actualizat pe 07.05.2016 la 03:56
Pentru cei mai mulți români mersul cu trenul nu reprezintă cea mai relaxantă călătorie. Trenurile din garnitura CFR-ului sunt de cele mai multe ori lente și nu oferă totdeauna condiții foarte bune. Dar, iubitorii de trenuri au o alternativă ideală de a petrece câteva ore relaxante și de a admira peisajele minunate ale țării noastre făcând o călătorie cu o mocăniță.
Pentru cei mai mulți români mersul cu trenul nu reprezintă cea mai relaxantă călătorie. Trenurile din garnitura CFR-ului sunt de cele mai multe ori lente și nu oferă totdeauna condiții foarte bune. Dar, iubitorii de trenuri au o alternativă ideală de a petrece câteva ore relaxante și de a admira peisajele minunate ale țării noastre făcând o călătorie cu o mocăniță.
Mocăniţa este numele generic folosit în România pentru trenurile care circulă pe liniile înguste. În trecut au existat numeroase astfel de trenuri locale, folosite mai mult pentru transportul pasagerilor şi mărfurilor, mai ales a lemnelor, iar în prezent câteva dintre aceste linii au fost reabilitate și puse în circuitul turistic.
Vă prezentăm mai jos câteva Mocănițe din România pe traseul cărora puteți admira peisaje spectaculoase:
1. Mocănița Vișeul de Sus
Una dintre cele mai importante valori culturale şi tehnice ale țării, Mocănița de la Vişeu de Sus este ultima cale ferată forestieră cu abur din lume. Construită ca şi soluție tehnică mai favorabilă pentru transportul materialului lemnos decât cel pe apă, calea ferată forestieră funcționează şi astăzi, atât pentru rolul inițial, cât şi pentru transportul turiştilor.
Lucrările la linia ferată au încep în anul 1932 și s-au realizat după modelul austro-ungar, cu ecartament îngust. În prezent, sunt 4 locomotive cu aburi care funcţionează pe această rută, numele lor fiind: Elveţia, Cozia, Măriuţa, Krauss. Durata totală a calătoriei pe traseul Vișeu de Sus – Stația Paltin este de 2 ore.
2. Mocănița Huțulca
Mocanita Hutulca din Moldovița poate reprezenta o ocazie ideală pentru turiști de a admira minunatele peisaje naturale din această parte a Bucovinei. Calea ferata cu ecartament ingust de la Moldovita a fost construita de un proprietar de gater din Munchen, Louis Ortieb, și dată în folosință în anul 1888 pentru transport de masă lemnoasă de la pădure la gater.
Linia de la Moldovița a fost folosită până în anul 2001 pentru transport de masă lemnoasă. Începând cu iulie 2005, linia este administrată de Asociația pentru păstrarea liniilor înguste din România. Iniţial, traseul Mocăniţei avea 23,9 kilometri, de la Moldoviţa la Rososa. Acum are doar 11,5 kilometri.
3. Mocănița Sovata
Mocăniţa „Sovata”, sau locomotiva cu aburi pentru linie îngustă seria 764052, face parte din lotul de 10 locomotive construite în anul 1949, la fabrica Chrzanowo din Polonia, din care două au ajuns în România, fiind conservate până în anul 2011, în depoul Sibiu.
Garnitura de tren are 3 vagoane, două închise şi unul tip gondolă. Toate vagoanele au o lungime cuprinsă între 11 şi 12 metri. Vagonul gondolă a fost construit 1953, iar celelalte două în anii 1985 şi 1991. Cele trei vagoane au fost renovate în anul 2003 şi au o capacitate totală de 90 de locuri. Viteza maximă a mocăniţei este de 35km/h, autonomia este de 30 km și circulă pe traseul Sovata – Câmpu Cetăţii.