Bloggerii - veriga lipsa dintre creatorii de moda si strada
Publicat pe 09.08.2010 la 14:24 Actualizat pe 09.08.2010 la 14:29
Street style blogging, un curent mai influent deja decat orice revista glossy, inseamna sa gasesti frumusete in orice colt al lumii.
Dezvoltarea rapida a blogurilor a adus pe piata o doza de subiectivitate pe care media traditionala nu si-ar permite niciodata sa si-o asume. Marele avantaj creat de acest nou instrument de comunicare a fost renasterea unei senzatii de „de la om la om”.
Chiar daca unele bloguri sunt create si sustinute de adevarati profesionisti media, ideea in sine de accesare a unui „jurnal personal” lasa impresia de stire sau opinie neinstitutionalizata, nesupusa presiunii cititorilor si asteptarilor acestora. Un blog, si mai ales unul care se ocupa de moda, spune mai degraba „acestea sunt lucrurile care imi plac. Poate va plac si voua”.
Exista doua mari diferente intre un blog de „street style” si orice revista de moda. Pe de o parte, in reviste vezi, de obicei, ceea ce vor creatorii de moda sa vezi, se cauta transmiterea unei atitudini, crearea unui curent favorabil, exista, macar la nivel de intentie, o dimensiune comerciala a comunicarii: „trebuie sa-ti cumperi camasa X si crema de fata Y”.
In blogurile „street style” se intampla rar sa fie mentionat cate un brand, si atunci e, de obicei, pentru ca bloggerul a fost invitat la o prezentare de moda in „backstage” sau a avut un contract temporar cu vreo firma.
Blogurile, in general, nu incearca sa vanda nimic, ci se multumesc sa arate incontinuu exemple de oameni care se imbraca cu gust. In afara de lipsa acestei componente comerciale, a doua diferenta este ca nu exista nimic lipsit de functionalitate si exagerat ca pe catwalk-uri: nici freze de mii de euro, nici machiaje exagerate, nici haute-couture de unica intrebuintare, ci haine practice, combinatii „pe moment” intre jeans si bluze de designer, intre pantofii de mare clasa si haine de plaja, fara preferinte fata de un creator de moda sau altul.
Nici macar comentariile autorilor nu se refera la tendinte sau preferinte personale pe care si-ar dori sa le promoveze, ci la detalii de genul „un sacou care arata bine pentru ca manecile sunt mai stramte pe brat”, „imi place cum si-a ascuns cravata in camasa”. Si acestea exista atunci cand explicatiile nu sunt de-a dreptul eliptice, in genul „New York, martie, Helen”. Un blog de street style este, de fapt, un elogiu adus frumusetii si elegantei obisnuite, cea care ne face sa intoarcem capul pe strada dupa cineva.
Top 10 bloguri de street style
Primul mare blogger de street style a fost (si ramane pana astazi in top 10) „The Sartorialist” (www.thesartorialist.com), pe numele sau real Scott Schuman. Blogul sau, lansat in 2005, a aparut atunci cand el a fost nevoit sa renunte la slujba obisnuita, de director pentru haine barbatesti intr-un magazin, pentru a avea grija de fiica sa. A inceput sa poarte la el tot timpul un aparat foto digital, fotografiind, in ipostaze cat se poate de naturale, oameni bine imbracati.
Succesul blogului sau i-a adus rapid contracte cu GAP, style.com, Saks Fifth Avenue si Burberry, iar gigantul Penguin i-a publicat, in 2009, un album cu cele mai reusite fotografii. Chiar daca astazi ocupa doar locul 7 in clasament, lui i se aduc cele mai multe omagii pentru inventarea acestui curent.
Ironic, pe locul I al clasamentului se afla actuala sa iubita, Garance Doré, cei doi fiind alintati astazi de presa internationala de specialitate ca „Mr. & Mrs. Style”. „M-am indragostit de el dinainte sa-l cunosc. I-am vazut blogul si am inteles ca nu e doar un fotograf extraordinar, ci este omul care a schimbat felul in care privim moda”, explica Doré, intr-un interviu pentru „The Guardian”.
Alaturi de Scott Schuman, piata de „street style” mai are un mare reper, chiar daca descrierea lui ca „blogger” este usor exagerata - e vorba despre nimeni altul decat Bill Cunningham, veteranul „New York Times”. Prin rubrica dedicata de pe site-ul www.nytimes.com si prin tirajul gigantic al editiei care cuprinde Sunday Styles, Cunningham are, de departe, cea mai mare audienta dintre toti fotografii de moda, chiar daca The Sartorialist a ajuns la 140.000 de accesari pe zi.
Bill Cunningham este, de altfel, recunoscut ca fondator al curentului „style catching”. In 1948, el era cel care le prezenta americanilor, in premiera, din postura de editor la „Chicago Tribune”, designeri precum Jean Paul Gaultier sau Azzedine Alaia. Dupa mutarea la „Women’s Wear Daily”, a lansat o rubrica de fotografii legate de „street style”, pe care a continuat-o, dupa 1978, la „The Times”.
Daca pe primele doua locuri se numara un pionier al blogging-ului si un veteran al fotografiei de moda, urmatoarele locuri sunt rezervate deja noului val. Streetpeeper.com (locul 3), lansat de Phil Oh, este primul blog de street style care a devenit fenomen cu adevarat international, acoperind astazi 25 de orase din toata lumea, din New York pana in Tokyo si din Sydney pana in Oslo.
Oh este descris nu doar ca un fotograf inspirat, ci si ca un om de afaceri de top, fotografiile sale fiind printre cele mai scumpe achizitii ale revistelor de specialitate. O mare surpriza, dupa multi ani in care abia isi ducea traiul de pe o zi pe alta: a fost concediat din 12 restaurante, a scris un roman, in colaborare cu un prieten, care se gaseste pe Amazon.com cu 1 cent (!), a vandut papusi in camera sa de la NYU si a dat faliment incercand sa lanseze o afacere pe Internet.
Pe locul 4 se afla, cum altfel, un blog dedicat Japoniei, unde moda inseamna spectacol, iar strazile sunt pline de cele mai ciudate si extravagante combinatii. Stylefromtokyo, tinut de Rei Shito, s-a dovedit un succes suficient de mare incat posesoarea sa abandoneze fosta slujba, de fotograf de moda la o revista glossy.
Fotografiile, exclusiv din Tokyo, sunt dovada suprema ca Japonia a devenit unul dintre principalii trendsetter-i ai modei globale. Ceva mai mobil, Yvan Rodic (FaceHunter.blogspot.com) strabate Europa in lung si in lat, iar succesul sau este masurat in zecile de mii de exemplare pe care le-a vandut din primul sau album. Pana pe locul 10, topul este completat aproape exclusiv de fotografi profesionisti, care au sesizat oportunitatea pe care le-o ofera Internetul si au migrat online.
Sunt oameni care au acces in culisele prezentarilor de moda, sunt profesionisti pe care designerii ii cheama sa le pozeze colectiile, dar care, in cele din urma, isi gasesc suflul si inspiratia in mijlocul strazii. O mica exceptie o reprezinta ocupanta ultimului loc, Hanneli Mustaparta, un fotomodel de succes din anii ’90, devenita astazi fotograf amator de mare succes.
„Chiar daca stilul sau rivalizeaza cu al oamenilor pe care ii fotografiaza, este doar o coincidenta. Locul sau pe aceasta lista este binemeritat, dat fiind ca a ajuns la fel de cunoscuta pentru fotografiile sale pe cat a fost cunoscuta ca top-model”, explica „Fashionista” decizia de a o include pe Hanneli in top.
Top 10 bloguri street style fashion
1) www.garancedore.fr - Garance Doré
2) www.nytimes.com - Bill Cunningham
3) http://streetpeeper.com - Phil Oh
4) http://stylefromtokyo.blogspot.com - Rei Shito
5) www.facehunter.blogspot.com - Yvan Rodic
6) www.vanessajackman.blogspot.com - Vanessa Jackman
7) www.thesartorialist.blogspot.com - Scott Schuman
8) www.jakandjil.com - Tommy Ton
9) www.turnrdout.tv - Maya Villiger
10) www.hanneli.com - Hanneli Mustaparta
Citeste Saptamana Financiara