Pe scurt despre istoria mall-urilor
Publicat pe 20.02.2011 la 15:01 Actualizat pe 20.02.2011 la 15:03
Nu numai palatele pot avea o istorie. Iata ca exista „palate” ale vremurilor moderne pe care lumea le viziteaza cu aceeasi frenezie. Pentru unii un mod de viata, pentru altii insuportabil efect al progresului, mall-urile au evoluat de-a lungul deceniilor, devenind un fenomen atat din punct de vedere comercial, cat mai ales social.
Specialistii in domeniu tin sa sublinieze ca mall-ul reprezinta versiunea contemporana a bazarelor, galeriilor, burselor si pietelor din vremurile demult apuse. Sa nu omitem un element important: magazinul universal, care este o inventie a oamenilor de afaceri francezi ai secolului al XVIII-lea si care reprezinta un fenomen repede raspandit dupa ce milioane de oameni vizitasera Parisul cu ocazia marilor expozitii.
Pe de alta parte, psihologii noteaza ca, prin „studierea" unui mall, putem invata multe despre noi, plus ca ne putem imbunatati cunostintele la nivel estetic si psihologic, ba chiar la nivel economic. Oricum ar fi, unde in alta parte ar fi putut incepe ceea ce am putea numi o istorie a mall-urilor decat in America?
Primul mall a aparut in Edina, statul Minnesota, cu aproximativ sapte decenii in urma, iar in scurt timp societatea americana avea sa incheie un fericit si pe termen lung mariaj cu mall-urile (la figurat si la propriu - avand in vedere ca in prezent multi americani chiar se casatoresc in mall!). Numarul lor a crescut in SUA de la opt in 1946, la mii si mii - in prezent. Conform National Research Bureau, la finele anului 1992, in SUA existau 38.966 de complexe comerciale, dintre care 1.835 erau complexe regionale mari.
Pe masura ce au inceput sa cuprinda, in afara de magazine, birouri, teatre, chiar si hoteluri, complexele comerciale au devenit atractii turistice, incepand sa semene in mod straniu cu centrele oraselor de odinioara...
sursa: Jurnalul.ro