Rivala lui Coco Chanel? Cum s-a opus Claire McCardell modei pariziene și a schimbat TOTAL fața Americii
Publicat pe 03.04.2014 la 11:26 Actualizat pe 03.04.2014 la 13:13
Majoritatea oamenilor știe cine a fost Coco Chanel; dacă nu, cel puțin a auzit de numele ei și sunt conștienți de contribuțiile esențiale aduse în modă. De Claire McCardell, însă, doar americanii știu. Este o legendă printre ei, un nume venerat de persoanele din industria modei, o femeie care a pus primele cărămizi la baza modei americane de astăzi
Majoritatea oamenilor știe cine a fost Coco Chanel; dacă nu, cel puțin a auzit de numele ei și sunt conștienți de contribuțiile esențiale aduse în modă. De Claire McCardell, însă, doar americanii știu. Este o legendă printre ei, un nume venerat de persoanele din industria modei, o femeie care a pus primele cărămizi la baza modei americane de astăzi.
„Maestrul liniei, niciodată sclava paietelor”
Vogue vorbește despre ea în antiteză cu Coco - „una a fost Goliath pentru Paris, în timp ce alta urma să fie David-ul atât de așteptat de un oraș în fierbere în anii '40 ca New York”. Prima a fost un titan al modei, cu o personalitate aparte, citată ani la rând de editori, jurnaliști, designeri. Alta a tratat moda așa cum și-a petrecut și viața - practic, funcțional, amuzant. A fost, așa cum un mare retailer al timpului spunea, „maestrul liniei, niciodată sclava paietelor”.
Ei îi datorează americanii look-ul atât de râvnit astăzi de asiatici, noi îi datorăm hainele lejere pe care le putem lua la jogging, încălțămintea comodă pe care o putem purta la o rochie de vară. Ei, unei fetițe care construia păpuși de hârtie din revistele de modă și în adolescență, își croia propriile haine. Nu e de mirare că McCardell a aplicat la vârsta de 16 ani la școala prestigioasă de modă de la Parsons, urmând un an de studiu în Paris, unde a putut observa lucrul și creațiile designerului francez Madeleine Vionnet.
Regulile de aur ale lui McCardell: Simplu, funcțional, perfect!
Diferența dintre franțuzoaicele care o idolatrizau pe Vionnet și americanca plină de speranțe? Claire nu copia modelele designerului, ci le dezasambla! Exact cum auziți - tânăra înțelegea tăietura în „bias” și o încorpora diferit în creațiile sale, SIMPLIFICÂND linia originală.
Ambiția, creativitatea, încrederea în bunul său gust și convingerea că nu este singura femeie care are nevoie de haine funcționale au contribuit la succesul său ulterior. McCardell a ajuns una dintre primii designeri din America recunoscuți de cumpărători. În '41, îndepărtarea Statelor Unite de Franța și mai apoi, nevoia de a economisi materiale a determinat una dintre invențiile creatoarei de modă: balerinii.
A creat piesele din garderoba ta: balerinii și pantalonii cu buzunare!
Pantofii pe care astăzi femeile îi poartă zilnic, datorită confortului dat de lipsa tocului și materialul ușor, au fost creați de Claire. Ea a renunțat la piele pentru încălțăminte, încurajând modelele să poarte fâșii de materiale (uneori asortate cu îmbrăcămintea) în jurul picioarelor. Iar linia sa de piese inovative abia începuse!
McCardell urma să revoluționeze croiala rochiilor purtate de americance și a costumelor de baie. Ea a creat rochia „monastic”, simplă, cu mâneci lejere, buzunare și o curea în talie pentru a-i da formă. Apoi, a dat „viață” rochiei multifuncționale „popover” - putea fi înfășurată în jurul trupului pentru a fi folosită pe post de rochie de seară, de casă sau peste costumul de baie.
Costumul de baie dintr-o piesă stil retro, care acoperă șoldurile? Inspirat de creația ei din anii '40 - '50. Atunci, era imaginat ca un scutec, din bumbac ușor.
Pentru sezonul cald, Claire McCardell și-a pus amprenta pe vestimentație cu buzunare la rochii și pantalonii, rochii ușoare, decupate și o piesă vestimentară din mătase cu șorț la pachet. Ura din tot sufletul bureții pentru umere și piesele de lenjerie restrictive.
Nu în ultimul rând, Claire McCardell este femeia căreia trebuie să-i mulțumești pentru folosirea bumbacului, jerseului și deminului în piese surprinzătoare.