Cum a revolutionat Maria Montessori educatia prescolara: "Sa nu faci niciodata pentru un copil ceea ce poate face singur"
Publicat pe 31.08.2012 la 16:31 Actualizat pe 03.09.2012 la 14:33
Maria Montessori este femeia careia ii datoram astazi educatia fara constrangeri a copiilor nostri, intelepciunea de a-i lasa sa isi faca propriile greseli si de a-i ghida, nu de a le impune cunostinte intr-un ritm potrivit mai degraba adultilor, decat “oamenilor mici”. Astazi se implinesc 142 de ani de la nasterea sa.
Montessori, nascuta in 1870, este considerata prima femeie care a absolvit Facultatea de Medicina din Italia si poate prima doctorita care a practicat cu succes medicina. Dupa terminarea studiilor, italianca a simtit ca domeniul in care ar vrea sa se specializeze priveste ajutorarea copiilor cu deficiente mintale si, pe cat posibil, educarea lor. Din convietuirea cu ei zilnica, Montessori si-a dat seama ca inainte de a incepe sa predici, trebuie sa observi si sa asculti.
In 1907, la 37 de ani, cand Montessori isi facuse un nume ca educatoare, scriitoare si doctorita, i-au fost date in supraveghere mai multe crese si gradinite dintr-o parte saraca a orasului Roma. Acolo, Maria Montessori a inceput sa isi aplice ideile iar in cativa ani, acestea au devenit atat de populare, incat au dat nastere unei noi metode educationale care urma sa revolutioneze felul in care era perceput invatamantul prescolar in intreaga Europa.
Principiul de baza: “Sa nu faci niciodata pentru un copil ceea ce poate face singur”
Montessori a realizat ca fiecare fiinta umana vine cu propriul sau bagaj – daca nu de cunostinte, cel putin de abilitati, in unele cazuri, de talente innascute. Pe aceste abilitati trebuie construit un caracter, si pana la urma, o viata.
Ea a realizat ca cei mici trebuie lasati sa ia decizii proprii, sa faca greseli si sa invete din ele, si nu sa ii fie stirbite dorintele, chiar daca la varste mici nici ei nu si le pot explica.
Avand cunostinte de antropologie, psihiatrie si pedagogie, Montessori a putut defini mai bine relatia educator-copil. Educatorul trebuie sa isi asume rolul de ghid, de mediator, care il lasa pe copil sa aiba o individualitate. Copiii trebuie impartiti in grupe, in functie de varsta (0-3 ani, 3-6 ani, 6-9 ani si 9-12 ani) si trebuie incurajati sa lucreze in ritmul lor. Educatorul trebuie sa observe dificultatile pe care le intampina sau lucrurile la care exceleaza si nu invers. El este cel care nu intervine cand cel mic se concentreaza, ci doar cand se blocheaza si nu stie ce sa faca mai departe.
Fara recompense. Multumirea de sine ar trebui sa fie de ajuns
Un alt punct important al tehnicii instituite de doctorita este oferirea de recompense. Educatorul nu ofera recompense si nici nu pedepseste, considerand ca propriile greseli sunt destul de usturatoare iar multumirea de sine este suficienta pentru a face un copil fericit.
“Daca dam la o parte toata artificialitatea cu care i-am invaluit si toata violenta cu care, prosteste, am incercat sa-i disciplinam, ei ni se vor arata noua in toata frumusetea firii lor copilaresti, cu o gentilete si dragalasenie absoluta.” (Maria Montessori, in "Metoda Montessori", 1969)
Astfel, metoda Montessori incurajeaza concentrarea, motivatia, autodisciplina si dragostea pentru invatatura.
Materialele folosite in metoda Montessori
Nu mai putin importante sunt materialele folosite in educatia copiilor dupa metoda Montessori. Acestea au fost gandite special de doctorita astfel incat copiii sa traga concluzii logice din jocuri geometrice si sa le stimuleze imaginatia. Majoritatea au fost realizate pentru a dezvolta simturile: vizual, auditiv, olfactiv, tactil.
"Jucariile" folosite pentru a rezolva probleme de matematica sunt considerate cele mai eficiente si in ziua de azi. Copii de 4 ani pot intelege sistemul decimal fara probleme.
Ideea decorarii salilor de gradinita cu mobila la nivelul copiilor, la fel de inalta ca si ei, a fost tot revelatia doamnei Montessori. In acest fel, cei mici sunt incurajati sa se descurce singuri si sa inceapa sa depinda cat mai putin de supraveghetor.
In Bucuresti, exista atat o gradinita cat si o scoala in care copiii sunt educati dupa metoda Montessori. Vezi aici!
sursa foto: northgarlandmontessorischool.com, gradinitamontessori.ro