Metoda Montessori, alternativa la sistemul educațional clasic
Publicat pe 30.09.2016 la 11:44 Actualizat pe 30.09.2016 la 13:20
Un sistem educational care sa se plieze dupa fiecare copil in parte, si nu copilul sa se adaptaze scolii.
Nu copiii sunt cei care se pliază după sistemul educațional, ci educația trebuie organizată în jurul copilului, astfel încât el să se poată dezvolta armonios. Sună ciudat, nu? Cel puțin pentru noi, românii, care am fost învățați să ne adaptăm și să respectăm toate regulile impuse de sistemul de învățământ.
Ei bine, metoda Montessori are în prim plan copiii, și nu informațiile pe care aceștia trebuie să le înmagazineze la unison, fără a se ține cont de faptul că nu toți au același ritm de adaptare, de memorare, și nu toți au aceleași afinități.
Cine a creat metoda Montessori?
Educația Montessori a fost fondată în 1907 de Dr. Maria Montessori, prima femeie din Italia care a devenit medic. În acest an, ea a deschis prima instituție încare copiii învățau conform principiilor Montessori. Școala a funcționat într-un cartier sărac din Roma.
Maria Montessori a lucrat în domenii precum pedagogie, psihiatrie și antropologie. În 1915, Maria Montessori a ajuns în SUA, unde metoda sa de educare a avut un succes fantastic.
Dacă doriți să aflați mai multe despre Maria Montessori și metoda sa de educare, informații găsiți fie în cartea ”Copilul în familie - Maria Montessori”, fie în ”Secret of Childhood”.
Care sunt principiile metodei Montessori?
Maria Motessori consideră că fiecare copil se naște cu un potențial unic, iar acesta trebuie să fie dezvoltat. Ea a studiat comportamentul copiilor din diferite rase și culturi. Concluzia ei: legile după care ființa umană evoluează sunt valabile oriunde.
Profesorul este, mai degrabă, un ghid care îi îndrumă pe copii, și nu le impune ce să facă. Profesorul nu le arată elevilor cum să folosească obiectele, lăsându-le libertatea de a învăța singuri. Lecțiile predate sunt structurate în funcție de nevoile copiilor și ele se pot schimba pe parcurs. Dacă un copil greșește, nu este corectat, ci pus să reia activitatea după un anumit timp, pentru a descoperi el ce nu a funcționat. Fiecare copil trebuie să învețe să își rezolve problemele independent, dezvoltându-și, astfel, încrederea în sine. Altfel spus, informațiile sunt descoperite de copii, și nu prezentate de către profesor.
Copiii sunt încurajați să muncească independent, în ritmul lor. Educatorul lucrează cu fiecare în parte, sau în grupuri mai mici. Grupele Montessori sunt structurate intervale de vârste, din 3 în 3 ani: 0-3 ani, 3-6 ani, 6-9 ani, 9-12 ani, ş.a.m.d.
Materialele Montessori
La clasele Montessori, nu există teste, bănci așezate în rânduri și nu sună clopoțelul pentru a anunța recreația. Educatorii Montessori sunt pregătiți professional pentru această metodă și utilizează materiale Montessori special create. Acestea stimulează simțurile și imaginația. Totodată, sunt create și pentru autocorectare: permit copilului să învețe din propriile lui greșeli.
Modul de prezentare este atractiv, iar calitatea materialelor este foarte importantă pentru a-şi îndeplini scopul în care au fost proiectate. Materialele standard, originale Montessori, sunt vândute sub licenţă.
Căutând o variantă ieftină de materiale Montessori adresate copiilor mici, le-am descoperit pe cele la 6.81 de lei. Acestea sunt cartonașe tematice, despre numere, clasificare, vocabular, asocieri ș.a.m.d.