Educatia copilului: rolul celor "sapte ani de acasa"
Publicat pe 28.09.2010 la 15:06 Actualizat pe 28.09.2010 la 15:12
Problemele reale ale educatiei primite acasa sunt legate de relatia parinte-copil, de timpul acordat, dar si de metodele folosite.
Studiile efectuate de psihologii elvetieni de la Universitatea din Geneva au pus in evidenta faptul ca numai 20% din parinti ofera micutului informatia necesara varstei sale, compatibila cu sansa sa de progres in perioada scolara si uneori dupa terminarea acesteia.
Anul trecut, cercetatorii elvetieni au dovedit ca aproximativ 80% din parinti nu ofera posibilitatea propriilor copii de a-si forma un minim bagaj de cunostinte, cauzele fiind extrem de diverse.
Astfel, in cele 18 tari europene studiate de psihologii genovezi, inclusiv Romania, s-a dovedit ca majoritatea parintilor nu stiu sa explice copilului unele realitati pe care acesta ar dori sa le afle si cu care se confrunta in viata cotidiana.
O parte din parinti nu detin informatia ceruta de copil, iar cei mai multi ofera raspunsuri formale sau incorecte la intrebarile micutilor. Spre exemplu, sa luam banala intrebare a copilului de varsta mica: "De ce vine noaptea"?.
In tara noastra, aceasta intrebare ramane fara raspuns in 7% din cazuri, in 15% din cazuri raspunsul fiind: "Dupa zi urmeaza noaptea" sau "Asa trebuie sa fie". In alte 15% din cazuri se spune ca asa a lasat Dumnezeu, in 30% din cazuri se raspunde ca apune soarele, fara altfel de explicatii, in alte 15% din cazuri apare o explicatie astronomica mai simpla, dar nu pe intelesul si in limbajul copiilor.
Numai in 18% din cazuri copilului i se explica in mod clar si cu ajutprul cuvintelor pe care el le cunoaste, asociate unui exemplu, ca Pamantul se invarteste si astfel o vreme este luminat de soare si o vreme nu mai primeste lumina.
Raspuns logic pentru fiecare intrebare
Nu trebuie uitat ca micutul de varsta prescolara are nevoia de a cunoaste oricare realitate pe care o intalneste si are capacitatea de a o intelege, daca ne cantarim cuvintele si ii oferim multe exemple concrete. Nicio intrebare a sa nu trebuie sa ramana fara raspuns logic, exact, care sa-l satisfaca si sa-i ofere posibilitatea de a-si crea un bagaj cultural.
Mai mult decat atat, trebuie ca noi, parintii, sa observam ce aspecte pe care le intalneste ii trezesc curiozitatea si sa-i explicam simplu, dar foarte precis ce vede si ce aude. Copilul trebuie invatat sa puna permanent intrebari, chiar daca acestea uneori ii innebunesc pe parinti.
Mama si tata trebuie sa transforme dorinta de cunoastere a copilului intr-un joc in care micutul sa se simta recompensat cand pune intrebari si incearca sa-si raspunda gandind singur.
Cel mai putin recomandat este sa-i oferiti o informatie complicata, care-l descurajeaza sa mai puna intrebari. Aceasta metoda trebuie folosita numai atunci cand are intrebari legate de sex sau de moarte, pana la varsta de 5-6 ani.
Niciodata nu trebuie sa-i dati o informatie sperficiala sau un raspuns deschis, precum "asa a vrut Dumnezeu", pentru ca micutul va fi dezamagit si interesul sau pentru cunoastere va scadea.
Cartea, un aliat de nadejde
Jocurile ce implica constructia din forme, cartile cu imagini diverse care cer explicatii sunt extrem de importante pentru formarea unui bagaj de cunostinte.
Foarte importante sunt si basmele si filmele pentru copii, care trebuie discutate si analizate intr-un joc inventat de tine, de preferat diferit de fiecare data.
El trebuie sa inteleaga, inca de la o varsta frageda, ca tot ceea ce vrea sa stie se afla in carti si ca oamenii care citesc mult si care scriu carti sunt cei care ne-au facut sa nu mai traim ca animalele in padure.
Nu in ultimul rand, timpul acordat informarii, discutiilor si intrebarilor nu trebuie sa stirbeasca din timpul de joaca, care este la fel de importanta pentru dezvoltarea inteligentei.
Cultivarea ideilor morale
Odata cu educarea ratiunii, a felului de a gandi, micutul trebuie sa aiba o definitie foarte exacta a binelui si a raului. Orice aspect legat de moralitate trebuie sa aiba un reper al binelui, exemplificat prin modele.
Cel mai comod model al unui erou real este cel al lui Iisus, despre care micutul trebuie sa stie ca a fost in primul rand un copil cu totul altfel. Practic, un copil care nu cunoaste definitia moralei oferite de Iisus acum 2000 de ani va percepe ca un nonsens aproape oricare condamnare a unor acte sociale si nu va intelege bine nevoia de respect si intrajutorare.
Pentru oricare intarire a ideilor morale, micutului trebuie sa i se asocieze unele calitati umane si cu modele preferate de acesta din lumea basmului si chiar din desene animate.
Ceea ce multi parinti nu stiu sau refuza sa creada este faptul ca putem promova un model de erou negativ din basm, pe care micutul il admira in secret.
Micutul trebuie sa inteleaga singur ca poate fi un erou puternic, ca si cei indragiti, numai daca are respect pentru cei din jur, e capabil sa fie fidel celor care-l indragesc si nu poate fi ademenit sa fie altfel, prin mici atentii materiale.
Citeste si Revista Felicia
Foto: www.childrentoday.com