Afla care sunt alimentele care incetinesc imbatranirea creierului!

Publicat pe 28.12.2011 la 15:42

Imbatranirea creierului este conditionata de cantitatea de calorii absorbite zilnic. Numeroase studii indica faptul ca obezitatea este un factor dovedit in privinta incetinierii timpurii a functiilor cerebrale.

Recent, cercetatorii de la Universitatea Catolica din Roma au oferit un raspuns la acest mister. Ei au izolat o molecula responsabila cu prelungirea activitatii cerebrale. Cercetatorii italieni spun ca aceasta molecula, numita CREBI, este activata prin diete hipocalorice.

Echipa coordonata de profesorul Giovambattista Pani a demonstrat ca este suficient sa absoarba cu 30% mai putin decat in dieta obisnuita pentru a stimula in mod natural secretia moleculei CREBI.

La studiile publicate in revista americana Proceeding of the National Academy of Sciences of USA (PNAS), medicii italieni au adus noi dovezi potrivit carora molecula CREBI actioneaza in directia cresterii capacitatii sinapselor de a memora informatiile. "Or, buna functionare a sinapselor este determinanta pentru procesul de invatare si de memorare, explica Guido Grassi, unul dintre cercetatorii de la Universitatea Catolica din Roma.

Alterarea sinapselor este la baza declinului cognitiv, a maladiei Alzheimer si a altor forme de dementa. CREBI este, de asemenea, esentiala in tinerea sub control a anxietatii. Dar Guido Grassi mai precizeaza ca "restrictia calorica este deocamdata in faza experimentala".

De altfel, in ansamblul lor, cercetarile de la Universitatea Catolica din Roma sunt in faza aplicarii pe animale de laborator. Concluziile pana in aceasta faza indica faptul ca reducerea alimentatiei bogate in calorii favorizeaza producerea de CREBI, crescand astfel capacitatile cognitive si de memorare ale creierului.

Insistand asupra faptului ca dieta hipocalorica este abia in faza experimentala, profesorul Pani, de la Universitatea Catolica din Roma, a precizata ca, in perspectiva, telul studiilor lor este de a pune la punct medicamente care sa fie capabile sa activeze productia moleculei CREBI, fara a impune pacientului o dieta anume. Totusi, profesorul Pani a recunoscut ca, pana la atingerea acestui tel, "doar o alimentatie echilibrata poate sa ne protejeze sinapasele". Si inca o precizare importanta. Informatiile despre studiul cercetatorilor de la Universitatea Catolica din Roma, care fac obiectul unui articol aparut recent in editia online a Le Point, sunt completate cu un avertisment "la zi": persoanele cu tulburari cerebrale ar trebui sa fie foarte atente in general la dieta lor, dar mai ales in aceasta perioada, cand majoritatea preparatelor sunt foarte bogate in calorii.

Peste slab si peste gras

Pestele bogat in omega 3 este cel mai potrivit aliment pentru protejarea sanatatii inimii, dar mai ales a creierului. Specialistii recomanda sa asociem pestele cu nivel ridicat in omega 3 - somon, sardine, macrou, hering - cu pestele slab: ton, cod, merlan, astfel incat cel putin doua zile pe saptamana acest aliment sa fie de baza. De retinut ca aceasta dieta este recomandata persoanelor care au peste 10 ani. Copiilor intre 3 si 10 ani li se vor introduce in alimentatie chefal rosu, hamsie sau sardina. Pestele este o sursa excelenta de proteine, minerale, oligoelemente si vitamine.

IMC-ul si intelectul

Performantele intelectuale sunt invers proportionale cu indicele de masa corporala (IMC). De stiut ca IMC (indice calculat prin raportul dintr greutate si inaltimea corpului la patrat) intre 18,5 si 25 este normal, intre 25 si 30 este supraponderal si peste 30, obezitate. Testele de memorie efectuate pe subiecti cu IMC 20 arata ca acestia retin noua cuvinte din 16, comparativ cu sapte cuvinte la subiectii cu IMC 30. Astfel, cu cat IMC este mai mare, cu atat este mai evidenta scaderea performantelor intelectuale.

Dieta mediteraneana

Cercetatorii de la Universitatea Columbia din New York sustin ca dieta mediteraneana este ideala pentru creier si inima. Potrivit acestora, dieta mediteraneana reduce riscul de afectare a celulei creierului, prelungeste starea de tinerete a acestuia si previne maladia Alzheimer. Aceasta dieta include multe legume, fructe, peste, cereale, o cantitate moderata de alcool, dar putine lactate si carne.

Citeste si Jurnalul National!

FOTO: hepta.ro

În articolul Afla care sunt alimentele care incetinesc imbatranirea creierului!:
Share pe Facebook Share pe Whatsapp
PARTENERI
Kris Jenner, dezamăgită din cauza unui lifting facial de 100.000 de dolari. Cum au surprins-o fotografii pe vedetă
Catine.ro
Kris Jenner, dezamăgită din cauza unui lifting facial de 100.000 de dolari. Cum au surprins-o fotografii pe vedetă
Refinanţare sau renegociere cu banca? Cea mai avantajoasă tactică pentru a-ţi scădea ratele
observatornews.ro
Refinanţare sau renegociere cu banca? Cea mai avantajoasă tactică pentru a-ţi scădea ratele
Cum arată membrii trupei Animal X acum! S-au reunit după 14 ani și i-au emoționat pe fani
a1.ro
Cum arată membrii trupei Animal X acum! S-au reunit după 14 ani și i-au emoționat pe fani
Cum să păstrezi cafeaua proaspătă: sfatul experților
HelloTaste.ro
Cum să păstrezi cafeaua proaspătă: sfatul experților
Vatrushka rusească. Plăcintă tradițională cu brânză dulce
Catine
Vatrushka rusească. Plăcintă tradițională cu brânză dulce
O colecție rară de jocuri Nintendo a fost descoperită accidental. Ce valoare fantastică ar avea
useit.ro
O colecție rară de jocuri Nintendo a fost descoperită accidental. Ce valoare fantastică ar avea
Ce nu mănâncă niciodată David Popovici, pentru a se menţine într-o formă fizică perfectă
as.ro
Ce nu mănâncă niciodată David Popovici, pentru a se menţine într-o formă fizică perfectă
Beneficiile cartofilor copți asupra simptomelor diabetului. Cum pot contribui la gestionarea acestei afecțiuni cronice
MediCOOL
Beneficiile cartofilor copți asupra simptomelor diabetului. Cum pot contribui la gestionarea acestei afecțiuni cronice
Noi detalii în cazul româncei găsite moartă în lada patului, în Italia. Fiul ei de 6 ani, posibil martor-cheie în anchetă
Spynews
Noi detalii în cazul româncei găsite moartă în lada patului, în Italia. Fiul ei de 6 ani, posibil martor-cheie în anchetă
Cum să recunoști și să tratezi problemele de vedere la copii
DeParinti
Cum să recunoști și să tratezi problemele de vedere la copii
Cauze ascunse ale oboselii cronice în rândul persoanelor cu joburi sedentare la birou
MediCOOL
Cauze ascunse ale oboselii cronice în rândul persoanelor cu joburi sedentare la birou
Tiramisu cu lămâie și afine. O reinterpretare de sezon a celebrului desert italian
HelloTaste
Tiramisu cu lămâie și afine. O reinterpretare de sezon a celebrului desert italian
close
x